新作手ぬぐい

2016年度版 立川志の八さん手ぬぐい(2色)
2016年度版 立川志の八さん手ぬぐい(2色)

少々遅れましたが、今年も落語家・立川志の八さんの手ぬぐいデザインを担当させていただきました!

 

とは言え、今回は2013年度版の柄の色違いをご希望されていたのでそんなに真新しいデザインではないのですが、せっかくなので、ご本人が高座でより使いやすいように柄を細かくしたり、名前の表記を和風にするなど、以前のものを展開・改良したものになりました。ご本人はもちろんのこと、たくさんの方に喜んで使っていただけたら嬉しいです(志の八さんの落語会やサイトでもご購入いただけます!)。

 

デザインしたものって不思議で、クライアントの方と何度も話し合って決めるものなので、一度我が手から離れると自分が関わったことを忘れてしまうくらいにいい意味で未練がないというか、アート作品を手放すのとは感慨深さが違っていて不思議です。一つには、独断でない分だけ時間がかかり、気力や体力を消耗するので、完成したころには疲れきっていることもあり・・・苦笑(私の力不足がいけないのだけど!)。でももう一つは、複数の人間が知恵と信頼を寄り合わせて、最善の物を作ったんだっていう自負から生まれてくる安心感のためなのかなとも思います。

 

でもそんなこんなで、せっかく作ったチラシなども上がったものを確認して終わりのことが多くきちんと保管していなかったから、いざアップしようと思ったら載せるものがなくて困りました・・・(そもそもそんなにないから余計に・・・)。という訳で、Coming soonと言いながら一ヶ月以上もかかってしまったのですが、Works and Designsにデザインの過去制作例をアップしておきましたので、よかったら見てみて下さいね。

 

デザインはまだまだ発展途上で、色々な方に教えていただいたり、身近な人に依頼という形の初期投資をしていただいて少しずつ技術を得てきている状況です。最近になってようやく作業に慣れてきた感があるので、デザインも継続して、もっと色々なものが作れるようになればいいなと思っています。ですので、何か作りたいものがあり、私にできそうなことであれば、お気軽にご相談下さいね!

 

あ、でも一つだけ・・・内容にもよりますが、基本的には最低締切の2ヶ月以上前にご連絡下さい。場合によっては他の締切と重なってしまったり、そうでなくともそれなりに時間はかかるものなので・・・よろしくお願いします :)

 

I designed the tenugui towels (above) for Mr. Shinohachi Tatekawa, a rakugo performer for this year again. They are different color variations of my past design in 2013 with some adjustments and changes, but I'm glad they came out in good colors and saw many people buying them :) 

 

It's interesting that every time a design work is done and released to a public, I almost forget the fact that I was playing a part of it. Maybe for one thing, I am too exhausted to look at the product by the time it's out (as I've been looking at it over and over and over... and OVER!!), but another thing is that unlike creating artwork solely by myself, there're more than two brains working together for one project, so I am more at ease, knowing it's well discussed and confirmed to its best.

 

It's really a different feeling from giving away my artwork. For me, selling an artwork is a more sensitive action every time (though not many yet). Each artwork is my child and I have a memory I spent with it, so maybe that's why… 

 

Anyways, I finally added some images for the Design section at Works and Designs, so if there's anything I can help you with your design idea, please let me know! But in any case, please give me at least 2 months prior to the deadlines, as I may have multiple projects, and designing for me take a lot of time…

 

 

 

Follow me on Instagram!

インスタグラムでお気軽にフォローして下さい:)

 

 

インボイスに関して